Wielu przedsiębiorców podczas prowadzenia swojej działalności napotyka problem w postaci podatku. Podstawą przy obliczaniu jego wysokości jest odpowiedź na pytanie które koszty można odliczyć od przychodu? Cały katalog pozycji które nie stanowią kosztu uzyskania przychodu można znaleźć  w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz podatku dochodowym od osób prawnych, jednak szukanie w nim pozycji jest długie i żmudne. Są jednak podstawy o których należy pamiętać, aby łatwiej zidentyfikować koszt uzyskania przychodu.

 

Koszt uzyskania przychodów to taki wydatek, który został poniesiony w związku z prowadzoną działalnością i ma wpływ na wielkość osiągniętych przychodów.

Ta zasada ułatwia rozpoznanie kosztu, jednak nie zawsze między wydatkiem a uzyskanym kosztem zachodzi bezpośredni związek. Nawet w takich sytuacjach możliwe jest uznanie wydatku za koszt podatkowy.

 

Kiedy wydatek jest kosztem podatkowym?

Ważny jest moment uznania kosztu. W prawie podatkowym kosztem jest wydatek już poniesiony czyli w przypadku zobowiązań z tytułu dostaw, usług czy wynagrodzeń jest to moment zapłaty, a nie naliczenia. Tak samo jest z odsetkami należnymi czy do zapłaty. Są tu jednak wyjątki np. odsetki karne, grzywny, kary egzekucyjne, skarbowe czy administracyjne- to różnice trwałe czyli nigdy nie będą uznane za koszt podatkowy.

 

Aktywa trwałe a koszty podatkowe

 Zgodnie z prawem podatkowym jakiś wydatek można prowadzić do ksiąg jako koszt uzyskania przychodu tylko raz. W związku z tym samo nabycie lub wytworzenia środka trwałego czy wartości niematerialnej i prawnej nie jest kosztem z podatkowego punktu widzenia. Kosztem w tym przypadku są odpisy amortyzacyjne. Kosztem uzyskania przychodów w przypadku środków trwałych nie są również ich ulepszenia ( jedynie mogą zwiększyć podstawę do amortyzacji, jeżeli wydatki przekroczyły 3500zł) ani trwałe utraty ich wartości.

 

Pożyczki i kredyty- spojrzenie podatkowe

Do kosztów uzyskania przychodów nie zalicza się wydatków poniesionych na zaciągnięte kredyty. Aczkolwiek inaczej postępuje się z  odsetkami od kredytów i pożyczek. Opłaty związane z kredytem czyli również odsetki zostać uznane za koszt jeśli przedsiębiorca spełni określone warunki: środki z kredytu zostaną wykorzystane na cele działalności gospodarczej, zobowiązanie będzie właściwie udokumentowane, a odsetki zapłacone.

 

Co nie stanowi kosztu uzyskania przychodu?

Jak wspomniano wcześniej przedsiębiorca nie może uznać wszystkich opłat, których nie można bezpośrednio połączyć z uzyskanym przychodem. Są nimi  podatki i opłaty, a także składki na rzecz organizacji, opłaty związane z korzystaniem ze środowiska, część świadczeń na rzecz pracowników między innymi wpłaty na fundusze, wydatki z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych, świadczenia urlopowe czy koszty podróży służbowych.