Bez względu na to czy działalność gospodarcza jest ewidencjonowana czy koncesjonowana powinno się zawiadomić o niej odpowiednie instytucje między innymi Urząd Skarbowy i Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

 

CEIDG- co to takiego?

CEIDG czyli Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej jest swoistym rejestrem firm, które są prowadzone przez osoby fizyczne. Dlatego też każdy przedsiębiorca, który zakłada jednoosobową działalność stara się o wpis do CEIDG.

 

Kto nie musi starać się o wpis?

Zakładanie działalności rozpoczyna się od wpisu do ewidencji działalności gospodarczej. Jednak taki wpis nie obowiązuje każdej działalności, wyłączone z tej grupy są niektóre działalności, które są prowadzone osobiście przez osoby fizyczne, takie jak:

  • wytwarzanie przedmiotów użytku osobistego, gospodarskiego czy domowego, a także rękodzieła artystycznego oraz ludowego,
  • naprawa oraz konserwacji przedmiotów powyższych i mieszkań, jak również wykonywania innych usług wraz z użyciem materiałów oraz narzędzi własnych, a także powierzonych,
  • czynności handlowe, które polegają na sprzedaży nieprzetworzonych produktów ogrodniczych, rolnych, sadowniczych, hodowlanych, jak i opisanych wcześniej przedmiotów.

 

 

Co wpisać w zgłoszeniu?

Zgłoszenie do centralnej  ewidencji powinno posiadać:

  • oznaczenie podmiotu gospodarczego czyli imię nazwisko przedsiębiorcy lub firmę,
  • siedzibę podmiotu gospodarczego lub miejsce zamieszkania,
  • określenie przedmiotu działalności,
  • imiona i nazwiska pełnomocników jeśli przedsiębiorca się na nich decyduje,
  • wskazanie miejsca prowadzenia działalności gospodarczej,
  • datę rozpoczęcia działalności gospodarczej.

 

Firmą przedsiębiorcy widniejącego w Centralnej Ewidencji musi być co najmniej jego imię i nazwisko.  Należy pamiętać, że każda firma musi mieć swoją siedzibę, dotyczy to również działalności, które nie posiadają stałe miejsca np. ochrona czy usługi sprzątające. Przedsiębiorca może prowadzić działalność w domu, wynająć lokal czy skorzystać z usług Wirtualnego Biura gdzie będą przechowywane dokumenty, będą odbywać się kontrole oraz właśnie na ten adres będzie przychodziła poczta. Jest to wygodna usługa jeśli nasza praca polega na częstych wyjazdach. Jedną z podstaw przy prowadzeniu działalności jest posiadanie firmowego rachunku bankowego, jednak możemy go założyć już po wpisie do CEIDG- wtedy podczas wizyty w banku posiadamy już firmę i możemy o niej zaświadczyć.

 

Co należy przygotować do wypełnienia wniosku?

Wypełniając dość długi wniosek przedsiębiorca powinien przygotować informacje dotyczące swojej osoby- oprócz podstawowych danych numer dowodu, adres zamieszkania i zameldowania, informacje dotyczące firmy, rodzaju prowadzonej działalności, nazwę skróconą- jest to istotny element wniosku, ponieważ tą nazwą będzie się potem posługiwał ZUS czy nawet nasz księgowy, datę rozpoczęcia działalności, którą również warto zapamiętać.

Wypełniając rubryki trzeba też zastanowić się nad przyszłością firmy- opis miejsca wykonywania działalności, opis nietypowego miejsca, przewidywaną liczbę osób pracujących, rodzaje wszystkich działalności jakie będzie prowadziła firma. Przedsiębiorca wybiera także rodzaj prowadzonej dokumentacji rachunkowej czy formę podatku dochodowego. Czy informacje o wspólnocie małżeńskiej.

Należy pamiętać!

  • Rejestracja w Centralnej Ewidencji jest całkowicie bezpłatna jednak przedsiębiorca musi złożyć odpowiednie dokumenty i wypełnić zgłoszenie o szereg danych.
  • Wydruk ze strony CEIDG ma moc zaświadczenia o wpisie do tego rejestru.
  • W przypadku wpisu do CEIDG przedsiębiorca będzie podatnikiem podatku dochodowego (PIT). W takim przypadku przedsiębiorca może wybrać jedną z wielu form opodatkowania.